کد مطلب:32673
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
برهان بر توحيد و يگانگي خداوند اين است كه اگر قائل شويم كه خدايان متعددي وجود دارد از سه صورت بيرون نيست نخست اينكه آن چند خدا از تمام جهات باهم مساوي باشند كه در آن صورت چند خدا نخواهد بود؟
در صورت دوم اينكه از تمام جهات با هم مخالف باشند يعني يكي از آنها داراي هستي و علم و قدرت و تمام كمالات غير محدود و ديگري داراي ناداني و ناتواني و تمام نواقص در اين صورت ، نيز آن ذاتي كه داراي كمالات غير محدود است آفريدگار مي باشد و آن ديگر خدا نمي باشد زيرا ذاتي كه در مورد او فرض نيستي و جهل شود نمي تواند واجب الوجود باشد چون منظور از خدا هستي كامل است كه نقص در او نباشد و ذاتي كه در آن فرض نيستي شود موجود نيست تا خدا باشد و چون قرض جهل در آن شده در ذاتش علم و دانايي نيست بنابراين در علم و دانايي نيازمند به خداي ديگر خواهد بود و آن خداي ديگر آفريدگار او خواهد بود .
اضافه بر اينكه ذاتي كه از بعضي جهات ممكن الوجود باشد از تمام جهات ممكن الوجود خواهد بود يعني اگر در علم نيازمند بود در اصل هستي هم نيازمند خواهد بود صورت سوم اين است كه در بعضي جهات با هم شريك و در بعضي جهات از هم متمايز باشند آنوقت دو چيزي كه اين چنين باشند مركب خواهند بود يعني از دو جهت تركيب خواهند داشت در يكي جهت مشترك و يكي جهت ممتاز و مركب هميشه محتاج به اجزاء است در اين صورت هم هيچكدام خدا نخواهند بود .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.